Hoppa till sidans innehåll

Vår ungdomsträning


 

Ungdomsträning - mtb

Ungdomsträning

 Träning för vem
 Ungdomsträningen i mountainbike riktar sig till ungdomar som är medlem i Sundsvallscyklisterna, i åldern från sisådär 9-10-år och uppåt 15-16-år. Men såklart hänger det ju inte bara på åldern, utan en hel del på deras utveckling och vilja med, för de måste ju både vilja ta i, träna hårt och bli ordentligt trött och svettig, samtidigt som de måste ha lite ork i kroppen. Men orken får de ju rätt kvickt om de är sugen på att träna.
Om man är yngre nybörjare (7-8 år) ser vi helst att en förälder hänger med på cykel. I alla fall till en början.


 Vilken sorts träning
 Vi tränar crosscountry-cykling, dvs den tävlingsform inom cykelsporten som i folkmun kallas för mountainbike. Det är en uthållighetssport, där kondition och styrka är av stor vikt. Crosscountry-cykling har många likheter med längdskidåkning, vilket också kräver en hel del ork, muskler och kondition.


 Vår verksamhet
 Vi bedriver en tävlingsinspirerad verksamhet för ungdomar, där vi anordnar träningar och tävlingar på lokal nivå,
samt att vi med hjälp av sponsorpengar åker iväg på träningsläger och tävlingar nån gång ibland då det passar in i budget och kalender.
 Men detta med att vi bedriver en tävlingsinriktad verksamhet innebär inte att vi har några krav på deltagarna att de måste vara med och tävla. Detta är bara ett sätt att förklara vår verksamhet och förklara varför vi tränar på den nivå som vi gör, varför vi tillsammans med ungdomarna kör tills vi är alldels trött och slut, med både smutsiga cyklar och kläder.
Det gör vi för att vi älskar att cykla crosscountry.
Vi har flera ungdomar som valt att inte vara tävlingsaktiva, men de vill vara med och träna med oss i alla fall. Och det är helt okej, för de behöver inte vara sämre cyklist bara för att de valt att inte tävla. Så vi har inget krav på att våra medlemmar skall vara tävlingsaktiva, det är bara det att tävlingsverksamheten är med och styr lite då vi utformar vår ungdomsverksamhet.


 Syftet med träningen
 Syftet/målsättningarna med att Sundsvallscyklisterna erbjuder organiserad ungdomsträning är att trygga återväxten inom cykelsporten, på lokal nivå, så Sundsvallscyklisterna forsätter vara en stark och livaktig förening för sportcyklister i Sundsvall med omnejd.


 Grundkrav för träningen
 För att kunna klara det och vara med på våra träningar så krävs det en mountainbike-cykel (crosscountrycykel) med många växlar, fastmonterat flaskställ med vattenflaska, grovmönstrade däck och ordentliga bromsar, oftast skivbromsar, en ordentlig cykelhjälm med god ventilation och banden justerade så den sitter ordentligt, riktiga träningskläder som andas ordentligt och släpper ut svett-ångorna, cykelhandskar och lite vana att trampa och ta i, så att det inte kommer som en stor chock då vi drar rakt ut i skogen på tekniska stigar full med lera, vatten, ris, rötter, sten och kvistar och kör.


 Det går alltså inte så bra att komma till våra träningar med något av det nedanstående:

- Dirt/BMX-hjälm   (de är alldeles för varm, saknar ventilation, dåliga justeringar)
- Dirtcykel   (de är tunga, har dålig ramgeometri och låg kvalité)
- Mysbyxor och tjocka huvtröjor   (de andas inte, de blir som en tung blöt tvättsvamp)

 För utomhusträningen krävs: 
* En hel och fungerande mountainbike-cykel (crosscountry)
* Cykelhjälm (en riktig cykelhjälm med ventilation och justerade band)
* Oömma kläder, träningskläder som andas
* Cykelhandskar
* Vattenflaska med vatten, monterad på ramen

 Cykeln måste vara kollad innan träningen 
* Kolla så att det är luft i däcken 
* Se till att kedjan är smord och växlarna fungerar bra 
* Kontrollera att bromsarna fungerar
* Nyfylld vattenflaska

Tänk på att ta med varma överdragskläder för att ta på sig efter träningen.


 Hur brukar träningspassen läggas upp
 Våra träningspass kan variera både på innehåll, tid och placering. Med ett så dynamiskt gäng som en grupp mountainbikecyklister så är det lätt att ta sig rakt genom stan på väldigt kort tid, så vi kan leka på både norra och södra berget under samma träningspass.
 Som regel så skickar vi ut nyhetsbrev inför varje träningsvecka om var och när träningar skall äga rum. Vi har ju ett antal favoritställen som vi växlar mellan, så vi inte tröttnar på att nöta samma stigar varje gång.
 Utöver nyhetsbrev finns det också info om träning på vår facebook-grupp.
 Men vanligtvis så träffas vi tisdag och torsdagkvällar och kör i 1,5 timmar på våra träningsplatser som ni finner i listan nedan tillsammans med vägbeskrivning/kartlänk.


 Kommunikation
 Vi meddelar var nästa träning kommer vara via nyhetsbrev och via Facebookgruppen Sundsvallscyklisterna.
 Om du är användare av Facebook, så söker du på Sundsvallscyklisterna och kollar i sökträffarna efter en grupp med det namnet. 
För att få nyhetsbreven så anmäl detta till This is a mailto link.


 Indelning/gruppering av deltagarna på träningarna
 Ledarna delar in ungdomarna efter nivå, prestationsförmåga i första hand och ålder i andra hand. Detta så att våra tävlingsaktiva ungdomar skall få en träning som är utvecklande och främjar deras prestationer på tävlingsbanorna, samtidigt som de små ska få vara med, cykla och ha lite skoj i skogen.


 Innehåll på träningarna
 Vi cyklar ofta varvbanor för mängdträning, kondition och rutin. Detta kombinerar vi med intervaller, stafetter, backträning och teknikträning.


 Vägbeskrivning


 Vill du vara med?
 Skicka då ett mejl till This is a mailto link med alla person- och kontaktuppgifter för barn och förälder, så får du svar från våra ungdomsledare.
 Vi kommer registrera LOK-stödsaktivitet på era barn då de är med, så bland annat därför blir medlemskap viktigt, men även att barnets försäkras genom medlemskapet.
 Ungdomar som vill vara medlem får lösa ett familjemedlemskap i Sundsvallscyklisterna.


 Försäkring
 
Alla klubbmedlemmar som är 16 år eller yngre är försäkrade genom sitt medlemskap, det är samma försäkring som Svenska cykelförbundet tillhandahåller genom licensförsäkringen.


 Ekonomi
 
Sundsvallscyklisterna lever på medlemsavgifter, bidrag och sponsorpengar. Vi tar inte någon träningsavgift av deltagarna på träningarna. Däremot så är det ju så att det rullar inte in pengar utan ansträngning, så det krävs att föräldrar är med nån gång per år och hjälper till med tex. att arrangera Alnötrampen (som är klubbens största inkomstkälla), och aktivt försöker leta efter nya sponsorer.


 Kontakt 
This is a mailto link

Uppdaterad: 16 JAN 2018 08:47
Skribent: Peder Lindström
Epost: Adressen Gömd

Följ oss på sociala medier:

Facebook
Facebook

Picasa
Picasa

Youtube
YouTube


Stöd föreningsverksamheten, blir sponsor till Sundsvallscyklisterna eller stödmedlem.

Kontakta oss för mer information

This is a mailto link

eller ordförande Malin Eliasson: 076 - 7636250


Vi stödjer Sundsvallscyklisterna:


SCA_vert_color_cmyk

 

B3IT-logo R119-G36-B50

Big bike.se logo 1502

 

 

 

 

 

 

 


Postadress:
Sundsvallscyklisterna - Cykel
Box 22
85102 Sundsvall

Besöksadress:
Medborgargatan 26
85630 Sundsvall

Kontakt:
Tel: 0767 - 636 250, 070 - 341 73 82
E-post: This is a mailto link

Se all info